De ce sunt lumile virtuale „the next big thing”?

Martie 3, 2008 la 12:28 am | Postat in internet 3D, lumi virtuale, Management, realitate virtuala, retele sociale | 8 comentarii

Lumile virtuale sunt percepute astazi cam cum era perceput internetul prin anii ’90 – o chestie inutila, in care o mana de frustrati isi pierdeau timpul. Pe vremea aceea, puteam sa numar pe degetele de la o mina prietenii sau cunostintele care aveau o adresa de email, navigau pe internet sau foloseau un messanger.

In mai putin de 10 ani, internetul a penetrat aproape toate paturile sociale si a revolutionat nu doar modul in care comunicam (atat profesional cat si personal), dar si intreaga industrie mass-media. Traversam astazi perioada Web 2.0, in care utilizatorul s-a transformat dintr-un simplu cititor (spectator) in producator de continut (actor) – avem bloguri, avem user generated content, avem shared media, avem site-uri agregatoare, avem readere, avem feed-uri RSS etc etc. Toate insa, sunt la nivel de text/imagine/video – adica in 2 dimensiuni.

Marea provocare a lumilor virtuale este data de spatiul tri-dimensional si caracterul imersiv, puternic vizual, al platformelor. Profilul de utilizator este inlocuit de avatarul in „pixeli si oase”, cu infinite posibilitati de personalizare; cluburile site-urilor sociale sunt inlocuite de spatii 3D foarte asemanatoare cu cluburile din realitate; comunicarea si interactiunea se desfasoara pe mult mai multe nivele iar creativitatea, ei bine, creativitatea nu are practic limite.

Pentru industria entertainmentului, lumile virtuale reprezinta o revolutie la fel de importanta ca Web 2.0 pentru mass-media. Pe masura ce platformele virtuale vor fi adoptate si stapanite de catre mase, vom asista la o scadere dramatica a interesului pentru productiile lipsite de interactivitate (de ce sa ma uit la un film cu care nu pot sa interactionez, cand pot sa imi fac propriul film, jucand rolul pe care il vreau in lumea virtuala?)

La fel cum astazi asistam la nasterea unor jurnalisti cu adevarat talentati din randul blogerilor, vom asista maine la nasterea unor actori/producatori/creatori valorosi din randul utilizatorilor acestor lumi virtuale. Avantajul cel mai important al lumilor virtuale vine din capacitatea de a crea si testa prototipuri, de a pune in aplicare ideile si imaginatia, la costuri infinit mai mici decat in realitate.

Nu sunt convinsa ca Second Life va fi platforma viitorului, desi deocamdata nu are rival in termeni de performanta si facilitati. Tind sa cred ca va aparea o platforma cu totul noua, care va revolutiona lumile virtuale, la fel cum Google a revolutionat motoarele de cautare acum cativa ani.

Astazi lumile virtuale sunt populate in general de trend setters si early adopters. Cat va dura pina vor deveni „de masa„? Eu sunt gata sa pariez un minim de 3, maxim de 5 ani. Cine ma contrazice?

8 comentarii »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Eu🙂

    Glumeam.

    In momentul in care urmatoarele 2 probleme vor fi rezolvate explozia lumilor virtuale va fi de necontrolat:

    1) Posibilitatea participarii unui numar nelimitat de avataruri (adica persoane adevarate) la un eveniment;
    2) Necesitati scazute pentru accesarea lumilor virtuale (hardware, usability, bandwidth);

    Eu cred ca nu este imposibil ca in 2 ani sa vedem aceste probleme rezolvate.

    Totusi, mai degraba merg pe estimarea ta🙂

    Atentie totusi, asta nu insemna ca doar peste 3-5 anu lumile virtuale vor deveni interesante pentru „marketeri”.

    Ele sunt deja in atentia companiilor (care stiu mai mult sau mai putin sa le utilizeze).

  2. Tocmai. Sa ne aducem aminte ca prin anii ’90, banalul messanger era, comparabil cu tehnologia de atunci, la fel de „problematic” ca o aplicatie de tip SL de azi.
    1. si azi un site daca este accesat de prea multi utilizatori, are probleme
    2. Daca luam in calcul legea lui Moore (capacitatile tehnologice se dubleaza la fiecare 2 ani) – e ok estimarea 3-5 ani🙂

    Pentru marketerii care vor sa atinga acei trend setteri si early adopters, lumile virtuale sunt excelente. Nu sunt inca de masa, dar acolo ne indreptam!

  3. Cred ca deja asistam la explozia lumilor virtuale – foarte putini cunoscuti ai mei cu varsta sub 30 de ani nu fac parte dintr-o asemenea lume. Second Life este ahead of its time tehnologic vorbind, ceea ce pe termen lung le va dauna mult. Exista insa numeroase alte lumi, mai simple, mai pe nisa, mai distractive, mai usor accesibile chiar si de pe hardware mai slab… Cred ca al lor e viitorul – cu o baza puternica de fani care evolueaza impreuna cu lumea, problema the learning curve-ului, care la SL e foarte pronuntat, este rezolvata…

  4. @filosofulupeste – in anii ’90, foarte putini dintre cunoscutii mei cu varsta sub 30 ani nu foloseau internetul (de restul nici nu mai vorbesc)
    SL este varful icebergului, in 3-5 ani oricine va putea rula o aplicatie de gen pe un computer average iar „lumile” alea mai simple, mai pe nisa, mai distractive (btw, cine decide ce e MAI distractiv?) sunt terenuri de antrenament pentru „next level”.
    Capacitatea de a stapani tehnologia este invers proportionala cu varsta, unui adolescent ii ia probabil jumatate din timpul necesar unui adult de 30 ani sa-si faca un blog sau sa foloseasca interfata unei lumi virtuale.

  5. F interesant punct de vedere. Cum ai ajuns insa la cei 3-5 ani?

  6. legea lui Moore + caracterul spatiului virtual 3D – imersiv, addictive si viral.
    ca exemplu – acum 3 ani, cati romani aveau blog?

  7. Auzitzi….
    Eu am mai mult de 20 de conturi pe site-ul http://www.barbiegirls.com si asta nu ma intereseaza daca luam in calcul legea mea:
    „COPIII CONTEAZA SI TREBUIE SA II LUATZI IN CONSIDERARE CEL MAI MULT!!!”
    Oameni buni, invatatzi legea asta ca pe propriul vostru NUME!!!!!!!!!!

  8. APROPO: am 9 ani!!!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.
Entries și comentarii feeds.

%d blogeri au apreciat asta: