Despre colaborare in spatiul virtual 3D

Martie 31, 2008 la 5:57 pm | Postat in internet 3D, lumi virtuale, Management, realitate virtuala, second life, SecondLife | Lasă un comentariu

De ce sunt lumile virtuale calitativ superioare forumurilor sau aplicatiilor de tip VOIP? Care sunt avantajele spatiilor virtuale sintetice de tip Second Life pentru colaborarea la distanta?

1. Sunt tehnologii sociale in care utilizatorii impartasesc aceleasi experiente in acelasi timp. Un site web este un canal de comunicare izolat, unidirectional. Second Life, pe de alta parte, permite utilizatorilor sa interactioneze in timp real folosind mai multe canale media, in acelasi timp (comunicare sincronizata). De exemplu, un avatar care viziteaza o expozitie virtuala poate urmari un film de prezentare, comunicand prin text sau voce cu alt avatar care urmareste acelasi film. Comunicarea poate fi publica sau privata, iar interactiunea si ajutorul live formeaza comunitati bazate pe interese comune, facand astfel sa dispara limitele geografice. Singurul neajuns este legat de transferul de documente, pentru care, inca, sunt necesare aplicatii externe (email).

2. Reprezentarea grafica in 3 dimensiuni este un puternic stimulent vizual ce accentueaza senzatia de imersivitate (te simti absorbit de actiunea de pe ecran). O trasatura greu de atins prin intermediul altor aplicatii. Spatiile virtuale 3D ofera solutia cost-effective pentru cercetare in domeniul educatiei, trainingul prin simularea situatiilor si testarea de prototipuri tehnologice.

3) Discutiile din cadrul comunitatilor. Simtul apartenentei la grup si asumarea rolurilor in cadrul comunitatii ajuta la formarea unor „organizatii” mai sanatoase, bazate pe afinitatile si abilitatile fiecarui individ. In jocurile multiplayer online, interactiunea si colaborarea sunt incurajate de tintele si obiectivele comune, ce caracterizeaza grupul. Daca in unele jocuri (World of Warcraft) misiunile sunt pre-stabilite (distrugerea Onyxiei), in Second Life nu exista un drum determinant. Comunitatile sunt formate in jurul ideilor, proiectelor, bradurilor si intereselor, responsabilitatea pentru felul in care se dezvolta spatiul virtual fiind trecuta de partea utilizatorilor, liberi sa-si stabileasca propriile obiective si misiuni.

Cred ca in viitorul apropiat vom vedea „multinationale” virtuale foarte eficiente, poate noi modele organizationale pentru afacerile reale si odata cu dezvoltarea metaversului catre o realitate virtuala tot mai verosimila, integrarea lumilor virtuale in businessul de zi cu zi.

Lasă un comentariu »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.
Entries și comentarii feeds.

%d blogeri au apreciat asta: